Find nærværet i hverdagen med korte pauseøvelser

NYHED: Få mere nærvær og overskud i hverdagen. Deltag i en nærværsgruppe i Vejle.

Vi har alle sammen vaner, som vi nemt falder i, i løbet af hverdagen. Vi får travlt med alt vi har at lave, og kan godt blive stresset i al travlhed.

Når vi havner i den boble af travlhed, får vi svært at se hvad der rent faktisk sker omkring os, og reagerer tit efter indarbejdede vanemønstre.

Pauseøvelse – tre vejrtrækninger

Når du opdager, at du opfør dig efter et vanemønster, eller er inte i stressboblen, prøv at stoppe op en gang, og trække vejret tre gange.

Træk vejret dybt ned i maven, tre gange. En enkel men effektiv måde at sætte tankemylder på pause, hente energi, og sætte tingene i perspektiv.

Pauseøvelser i hverdagen

Pauseøvelser kan være med til at transformere din hverdag, ved at skyde lidt luft ind, hvor der er stress og jag. Det åbner døren til et sted, hvor der er plads til dig selv.

Hvis du lader dit sind slappe af, kan du for et øjeblik give slip på historien dit sind opspinder. Selvom det er i løbet af få vejrtrækninger. Det giver mulighed for at få kontakt til den du er, og det du oplever lige nu, uden hjernens filter.

Når du laver kaffe, børster tænder, eller midt i det du laver til daglig, så prøv at skabe et lille rum, i dit sind.

Når du vågner om morgenen, før du står op, så prøv at trække vejret tre gange, og opdag, hvad der sker. Når du skal af sted, selvom du er forsinket, stop op, træk vejret, og mærk efter.

Pause. Tre bevidste vejrtrækninger.

Bare vær, hvor du er.

Læg mærke til kontrasten til travlheden, og hvad det gør ved dig. Gør det til din nål, der prikker hul på stressboblen. Kun lang tid nok til trække vejret tre gange, før du fortsætter.

Har du prøvet det? Jeg vil meget gerne høre hvordan du oplever det! Skriv gerne en kommentar for neden, med hvordan du prikker hul på din stressede hverdag.

Inspiration til den her artikel er hentet fra Pema Chodron